1998:23

av Gunborg Engman-Eriksson och Reidar Gustafsson

om konkretisering av "den dubbla ansvarslinjen"

KMot 1998:23

Begreppet den dubbla ansvarslinjen torde snart vara moget för en teologisk eller icke-teologisk avhandling inom kyrkopolitiken. Under ett antal år har begreppet varit föremål för olika behandling. I inget fall har detta lett fram till en slutlig tolkning av hur den dubbla ansvarslinjen skall formuleras. I motioner och utskottsbetänkanden har många varierande uttryck för begreppet angetts. Senast i anslutning till behandlingen av regeringsskrivelsen "Reg. 1997:2 Staten och trossamfunden - grundläggande frågor".

Trots ett antal motioner och behandling både i Läronämnden och i 2:a kyrkolagsutskottet, kom man inte fram till någon enhetlig tolkning av det tvetydiga begreppet. Utskottet fastslog att en konkretisering måste komma till stånd i den framtida kyrkoordningen. När man då läser det utredningsförslag som ligger, finner man väldigt lite av konkreta tolkningar av begreppet den dubbla ansvarslinjen. Man har från utredarnas sida inte tagit tillvara möjligheten till en djupare analys och tolkning av frågan. Detta finner vi vara en stor brist. När vi nu inför det förestående sekelskiftet har en chans att definiera det populära uttrycket, vore det på sin plats att möjligheten togs tillvara. Många aktörer inom den kyrkopolitiska sfären skulle säkert ha ett djupt intresse av, att denna fråga fick en genomlysning på ett bra sätt. Behovet av utbildning på området torde vara stort, både inom förtroendemannakåren och inom ämbetsmanna-kåren. Det finns olika utbildningsvägar att gå, men som det ser ut för närvarande torde någon form av gemensamma utbildningssatsningar var av stort värde.

Med det ovan anförda hemställer vi

att kyrkomötet som sin mening ger Centralstyrelsen till känna vad i motionen anförts om ett förtydligande och konkretiserande av begreppet den dubbla ansvarslinjen inför sekelskiftet.

Gällivare och Älvsbyn den 17 juni 1998

Gunborg Engman-Eriksson Reidar Gustafsson